موضوع شادابسازی را از ابعاد مختلف میتوان بررسی کرد چرا که در ابتدا شاداب کردن محیطمدرسه در کلام به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج میشود. لیکن با نگاهی دقیقتر باید عنوان کرد که شادابسازی فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که همه جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شادابسازی را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هریک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آنها مطمئناً میتوانیم روح و روان و جسم و جان نوجوانان را شاد کنیم. نوجوانان باید ابتدا از درون وجودشان احساس شادمانی داشته باشند و این احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد وجودشان رخنه کند.
الف) تربیت معنوی و دینی (آشنایی با لطافت طبیعی و.)
بیتردید تربیت روحی و معنوی نوجوانان باید از آغاز حیات آنان مدنظر گرفته شود. لیکن چون در سنین نوجوانی میخواهند هویت شخصی پیدا کنند، کمکم از والدین خود جدایی بیشتری پیدا میکنند و وابستگی کمتری مییابند و همین امر باعث میشود که هدایت معنوی ویژگی خاصی پیدا کند. آشنایی با لطافت طبیعت (آب و هوا و آفتاب و کوه و دریا و.) می تواند نشاط و شادابی را با ادراک طبیعت خداوندی به دست آورد؛ به طوری که نوجوان با دیدن هریک از ابعاد طبیعت حتی با دیدن یک گل احساس لذت و شادمانی کند
ب) شرکت دادن نوجوان در فعالیتهای گروهی
فعالیتهای گروهی و جمعی نوجوانان جزو لاینفک زندگی اجتماعی آنان به شمار میرود و اگر خوب هدایت شود، میتواند آثار سازندهای را در پی داشته باشد و در واقع میتواند احساس لذت درونی را برای آنان به وجود آورد.
ج) جذب مشارکت دانشآموزان در اداره مدارس
شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت مدارس تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان میتوانند با تدوین برنامههای مناسب به جلب مشارکت دانشآموزان در امور مختلف اقدام کنند و این موضوع میتواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد زیستن است.
ایجاد فضای شاد در مدرسه بهترین فرصت برای رشد فکری و علمی دانش آموزان
نوجوانان ,ابعاد ,معنوی ,آنان ,مشارکت ,ظاهری ,است که ,ایجاد فضای ,مشارکت دانشآموزان ,در واقع ,احساس شادمانی
درباره این سایت