فضای مدرسه و فعالیتهای آن باید شاد و لذتبخش باشد اگر او از این محیط گریزان باشد و به سلامتش لطمه بزند، مدرسه زندگی را نخواهیم داشت بنابراین محیط مدرسه باید دانشآموز را جذب و نشاط و شادابی را در او ایجاد کند.یکی از برنامههای سند تحول بنیادین مسله تربیت است. این موضوع به عنوان فعالیت جنبی و خارج از فعالیتهای درسی و آموزشی مدنظر است اما پرورش و آموزش در کنار هم معنای تربیت را دارند. باید مدرسهای را بسازیم و شرایطی را فراهم کنیم که مدرسه به مدرسه زندگی» تبدیل شود و دانش آموزان و معلمان در این محیط زندگی کنند. فضای مدرسه و فعالیتهای آن باید شاد و لذتبخش باشد اگر او از این محیط گریزان باشد و به سلامتش لطمه بزند، مدرسه زندگی را نخواهیم داشت بنابراین محیط مدرسه باید دانشآموز را جذب و نشاط و شادابی را در او ایجاد کند.
ابعاد کلاس درس در تربیت و یادگیری نقش کلیدی دارد و در جذب دانش آموز تاثیرگذار است حتی راهروهای مدارس نیز مهم هستند و امروزه فضای خوبی را در این مقوله شاهد نیستیم بنابراین در تقسیمبندیها باید از ساخت راهروهای طولانی و بلند پرهیز کرد.
اگر طراحی کلاس درس به گونهای باشد که صندلی دانش آموزان پشت سر هم و میزمعلم در جلوی کلاس باشد روش خطابه و روش سنتی آموزش را دیکته می کنیم امیدواریم روزی برسد تعداد دانش اموزان در کلاس درس اندک باشد و سیستمهای آموزشی جدید را در مدارس اجرا کنیم.
برای مشارکت فعال دانشآموزان در کلاس درس چیدمان صندلی ها بسیار مهم است و باید به شکل دایره و گروهی باشد در چنین فضایی روش تدریس معلم نیز تغییر می کند و مشارکت را شاهد خواهیم بود.
حتی میتوانیم از فضای راهروی مدارس استفاده بهتری داشته باشیم این فضا نباید خیلی بلند باشد و نمای زشتی را در این فضا شاهد هستیم و در برخی مدارس با طراحیهایی حتی در راهروها نیز محیط شادی را برای دانش آموزان فراهم کردهاند.
معماران به نظامهای آموزشی جدید توجه داشته باشند و فضا را متناسب با آن طراحی کنند. هنوز سیستم آموزش سنتی بر طراحی فضا تاثیرگذار است. در نظامهای آموزشی جدید یادگیری از یکدیگر بسیار مهم است و طراحی مدارس به این موضوع توجه دارند.
تعداد فضاهای مورد نیاز برای مدارس بسیار زیاد است و تعداد قابل توجهی از کلاسهای درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند و اگر بخواهیم در کوتاه مدت مسئله ایمن سازی مدارس را تامین و کمبودهای فضای آموزشی را رفع کنیم با دو موضوع منابع مالی و مدت ساخت مواجهیم.
علاوه بر تلاش برای تامین منابع مالی نیازمند مشارکت مردم در ساخت مدارس هستیم و مردم در مناطق محروم به خوبی وارد ساخت مدارس شدند و حتی اگر به تنهایی امکان ساخت مدرسه را ندارند در این رابطه مشارکت کنند تا دانشآموزان مناطق محروم فضای ایمن داشته باشند در برخی روستاها هیچ فضای ایمن و مناسبی را برای دانش آموزان نداریم و فضای موجود نیز در حال تخریب است. باید به سمت مدارس سبز برویم و در مصالحی که استفاده میکنیم محیط زیست و مصرف انرژی مدنظر باشد.
جو مدرسه متّکی بر نگرش و رویکرد افراد به مسائل ، موضوعات ، اشیاء ، امکانات ، و تعیین کننده ی فرایند آموزش درون مدرسه ای است . جو مدرسه می تواند بر اساس وفاداری و همدلی سازماندهی شود و یا افراد را در دو سوی یک دیوار بلند نا امنی و بی اعتمادی قرار دهد . داشتن فرصت های برابر ، خودی محسوب شدن ، پذیرفته شدن و تمایل به همکاری چند جانبه از جمله مؤلّفه های جو مدرسه می باشد .
چگونگي شاداب سازي مدارس با توجه به فرهنگ اسلامي
چگونه یک مدرسه ی شاد داشته باشیم؟
ايجاد نشاط و شادابي يكي از مؤثرترين راه ها براي افزايش بهداشت رواني در جامعه است، مدرسه بعنوان يك نهاد مي تواند با بوجود آوردن زمينه ها و برنامه هايي باعث هر چه شاداب كردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگي كردن بوجود آيد خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان هاي شاد زندگي خود را تحت كنترل دارند، مسئوليت پذيرند، هدفمند هستند، ديد مثبت به زندگي دارند. آينده نگر واميدوارند و در مقابل مشكلات و سختي ها از پاي نمي نشينند، قرآن دين اسلام را دين شادي معرفي نموده و مهمترين عوامل شادي را محبوبيت، مقبوليت و موفقيت، ايمان، هويت ملي و فرهنگي، خلاقيت عارفانه و حل مسئله ذكر كرده است، روانشناسان شادي و شور و نشاط را محرك انسان ها براي عمل مي دانند و جامعه شناسان جامعه شاد را جامعه موفق مي دانند. عواملي كه مي تواند باعث گسترش شادي شود در ابتدا خانواده است و سپس ديگر نهادها همچون مدرسه و نهادهاي فرهنگي مذهبي مي باشند كه هر كدام به نوبه خود وظايفي دارند كه در اينجا سعي مي شود پيشنهادات كاربردي جهت ايجاد شور و نشاط در مدرسه ارائه دهد.
ایجاد فضای شاد در مدرسه بهترین فرصت برای رشد فکری و علمی دانش آموزان
مدرسه ,مدارس ,فضای ,، ,جامعه ,شاد ,را در ,در این ,و نشاط ,باشد و ,کلاس درس ,بزند، مدرسه زندگی ,لطمه بزند، مدرسه
درباره این سایت